Tuesday, December 7, 2010

PENANG-PART 1

Tiba-tiba hatiku terasa rindu pada kehidupan kami sekeluarga ketika di Penang..Wlaupun dah 2 tahun kami tinggalkan Penang...tapi ianya tetap segar diingatanku dan juga Atiqah-anak sulung aku.

Ibu..jomla kita gie Penang-itulah kata-kata Atiqah-yang sentiasa rindukan kawan-kawannya di sana.

Tahun 2006-bermula kehidupan aku dan keluarga di Penang. Sebelum nie kami tak pernah tinggal di luar dari Negeri Selangor Darul Ehsan..inilah first time aku berjauhan dengan mak & abah serta adik2. Kami sekeluarga menyewa Villa Mas Ewani apartment di Bukit Dumbar, Jelutong. Mmg cantik pemandangan dari apartment nie..dari balcony dah nampak laut , jelutong expressway dan jambatan penang. I missed this scenery especially early morning...Oh rindunya...





Ketika ini Atiqah berumur 11 tahun, Kimi 7 tahun dan Afreena 4 tahun.. So, Atiqah dan Kimi memulakan alam persekolahan mereka di Sekolah kebangsaan Jelutong Barat. Sekolah nie agak hampir dengan tempat tinggal kami . Afreena pula belum bersekolah dan aku menjadi housewife je . Lagipun kami tak kenal sapa2 di Penang nie...so..kerja aku menghantar & ambik anak sekolah.dan buat kerja suri rumah la....

Di awal persekolahan..Atiqah agak2 malu sbb tak pernah sekolah ngan budak2 lelaki.. Dari darjah 1 hingga ke 4 , dia bersekolah di Assunta Girl School, P.Jaya. Kimi ok je..sbb dia darjah 1 terus kat sini..Kat sekolah nie plak..tak de orang dari luar Penang,,,,kecuali anak2ku..So, cakap pun ala KL...bayangkanlah orang semua cakap Penang..tetiba anak2 ku cakap KL..tak ke susah tu...apa2 pun well done to them..mereka berjaya juga mengharungi semua ini...dan dapat jgk mereka cakap dan faham loghat Penang.. Yang buat aku bangga..sbb Atiqah dapat menyesuaikan dirinya dan masuk semua aktiviti sukan kat sekolah...

Pagi2 antar Atiqah & Kimi ke sekolah, pastu balik rumah.. Lps Zam (hubby) gie kerja..kul 9.30 aku ngan Afreena pulak gie ke Pasar Jelutong-beli ikan dan sayur.. he he..first time in my life..buat kerja macam nie..tapi seronok sgt..Majoriti, penjual kat pasar bie..orang Cina. .Aku nie bukan reti sgt masak..apatah lagi nak beli ikan. Ikan yang aku tahu cuma..ikan kembong, pelaling, cencaru dan jenis2 seafood..so nak tahu tiap2 hari la aku beli ikan kembong atau pelaling. Sampai anak2 aku dok tanya..ibu- tak de ikan lain ke kat pasar...ha ha..but my hubby knows me..Kekadang tu aku dok beli jugak ayam atau daging..Setiap kali nak masak..aku akan call mak..tanya itu la ini la..Tu la dulu manja sangat...

Kul 1.00-tghari aku akan gie ambik anak2 di sekolah pulak. Pastu antar & ambik anak-anak mengaji..Zam tak tentu balik kerja-kekadang petang ..kekadang malam.

Hari Ahad, biasanya kami akan gie Rock Walk..tmpt jualan barangan terpakai sambil breakfast dan shopping mana yang berkenan. Bila lunch..pekena nasi dalca kat Jalan Jelutong ..bestnya..

Beginilah kehidupan kami..dalam tempoh 1 tahun (2006) sebelum aku mula bekerja di Intel




No comments: